Saturday, November 7, 2009

I Call Him ‘Sweet Black Guy’

Semalam.
Setelah beberapa lama tidak duduk bersama.
Semalam terasa berbeza dari biasa.
Dia nampak sangat ‘manis’.
Jarang sekali dia bercerita tentang kehidupan, cinta dan perkara-perkara lucu.
Dia kata perkara paling terakhir yang dia akan buat dalam hidup adalah menari belly dancer.
Aku cabar dia.
Aku kata kalau menari perkara terakhir, aku mahu dia menyanyi.
Dia kata, kalau menyanyi dia tidak pernah kisah, malah dia mahu ada live band kerana dia seorang yang ‘demand’ pada nyanyian.
Biar suara tak sedap asalkan dapat menyanyi live.

Dalam kelas, dia selalu ajar tentang dunia Bazin, Einstein, Pudovkin, Yasmin Ahmad, Freud.
Dia kata aku gangster.
Dia kata dia paranoid bila lihat semua orang buat kerja sambil lewa.
Tapi semalam dia berlainan sekali.
Dia bercerita tentang melancong, pakaian dan semua perkara yang lari daripada diri nya.

Dia kata masa berlalu dengan cepat sekali.
Dia terasa sayang untuk tinggalkan semuanya.
Dia kata pada aku, ini adalah alasan kenapa dia tidak suka jalinkan hubungan.
Dia tidak suka pada perpisahan dan lebih selesa untuk membujang.
Aku kata, itu hanya lah satu alasan.
Dan aku berdoa agar suatu hari terbuka pintu hatinya untuk mendirikan rumahtangga.
Dia kata, itu semua kerja Tuhan.
Kalau ada yang sudi, dengan segera dia berkahwin.

Pertama kali kami berbicara soal hati.
Dia mahu pergi.
Pergi jauh demi masa depan nya sendiri.
Dia kata, masa terlalu cemburu dengan dia.
Dia akan pergi.
Dan dia tak sanggup untuk berpisah dengan yang lain.
Kata nya, dia sangat sebak.
Aku pandang dia.
Aku kata dia tak pergi jauh.
Kalau ada duit, aku pergi melawatnya.

Kami senyap seketika.
Aku tahu dia sedih.
Dan aku juga turut sedih.

Ini untuk lecturer saya.

"Life without love is like a tree without blossoms or fruit"

7 comments:

Fasyali Fadzly said...

en norman ke?? bile dia mahu gerak ke aus?

situmas chicken said...

ish aku dah pikir lain dah...

Cik-MeGa said...

en norman rite?
yes.
sweet black guy suit him.
=)

azri abu hassan said...

:) lihat pada entry saya...

Neverland said...

without him, no more students yang mampu mesra

amer zaman said...

entri ini mengharukan...(serius)

tapi bak kata osman tikus dalam kembara seniman jalanan,

"Hidup mesti terus brader!"

Najib Ramli said...

'dia' yg xde pengganti...