Saturday, December 12, 2009

Bola Sepak Punya Cerita

Aku janji mahu minum-minum dengan kawan sekolah.
Tak sangka pula ada perlawanan bola sepak.Itu tak kisahlah.Aku masih boleh bercerita panjang dengan kawan-kawan sekolah.

Seorang makcik buta dengan seorang wanita yang memimpin nya lalu. Menghalang sekumpulan pemuda-pemuda mahu menonton bola.Kawan aku disebelah sudah keluarkan duit untuk diberi pada makcik itu.Seorang daripada sekumpulan pemuda-pemuda di meja tiba-tiba menjerit.

"Tepi lah makcik! Dah nak gol ni!"

Kawan aku yang baru sahaja mengeluarkan duit untuk beri pada makcik tersebut, tersentak. Dia bersuara.

"Kau tak nampak ke makcik tu buta? Hormat lah orang sikit."

Pemuda tersebut senyap. Kawan aku terus beri duit pada makcik itu. Aku jadi terkejut. Lama sedikit, aku cakap pada kawan aku.

"Bola punya pasal,sampai orang lain pun dah tak ada rasa hormat kan? Nasib baik lah kau bukan antara lelaki-lelaki macam tu."

Kawan aku senyum....Bangga lah tu.

7 comments:

fazleena said...

u teman kwn u g tgk bola? ermmm..impressive.

CikAjune said...

mana ada lah.aku datang kedai mamak tu,tetiba dah penuh dengan orang tgk bola.aku x tau pon ada bola.menyesal tol.

~herfizul akma nasaruddin~ said...

ajun..kadang-kadang yg buta tu penipu.
bukan semua tapi ada beberapa kes dorang ni menipu.
kutip duit konon2 buta.

tapi mamat yg tgk bola tu pun tak patut gak.
perlu beradab la sedikit.

tgk bola kat haji tapah relaks jek..
siap bleh layan tomyam lagik..
haha..

CikAjune said...

tipu tu belakang cerita la ijoy.
yang penting kita ikhlas bagi.
kalau dia tipu,itu antara dia dengan Tuhan.
kita tak boleh judge.berdosa tau.
hehe.

ajun baru makan tomyam haji tapah.terbaek wook!

adik said...

tgk kat tb je ke?

Fuzzy A! said...

I'm reminded of the time I was taking a late night KTM from Shah Alam back to Subang.

There was this blind dude sitting a few spaces away from me.

So, in Batu Tiga, a few youngsters came in. I think they were dressed up to go to a party/club, though in my honest opinion, honey, if you're taking the KTM, you're not going to no party.

But anyway, this blind dude stood up, turned to the kids, which was odd since they weren't making that much noise or anything, and said, "Macam Babi!" and walked away.

That is the day I stopped believing in blind people.

CikAjune said...

adik:tgk kat mamak.

johan:huh.teruk btol.i ni masalahnya ada rasa kesian yang berlebih-lebihan.mmg susah i nak marah2.