Monday, August 24, 2009

Cerita Pakcik Teksi yang Baik Hati dan yang Busuk Hatinya

Ini adalah cerita aku dengan pak cik teksi yang agak baik. Cerita sebelum aku nak pergi shooting dan aku perlu dapatkan lokasi shooting.

AKu: Hello pakcik. Pakcik, saya dari UITM. Kami nak buat shooting untuk student project. So, saya nak minta permission dari pakcik untuk guna tempat teksi untuk shooting. Boleh tak pakcik?
Pakcik : Boleh. Nanti awak datang je kat tempat teksi.
AKu: Pakcik nak surat dari UITM tak?
Pakcik: Oh...tak payah. Awak datang je shooting. Guna je dekat mana-mana yang awak suka.
AKu: Thank u Pakcik.

Ini adalah cerita semasa aku tengah shooting dan pak cik teksi yang agak baik call aku.

Aku: Hello pakcik. Aah...Ye..Ye. Tengah shoot lagi ni.
Pakcik : Nanti boleh tak awak bagi duit untuk guna elektrik?
Aku: Haa? Alamak.. ini student project pakcik. Lagipun kami tak guna lighting pun. Guna untuk monitor dengan audio. Memang tak sampai ratus-ratus ringgit pun.
Pakcik: Pakcik bukan apa..sebab pakcik yang dah bagi awak guna. Sebab ini under persatuan teksi. Takut lah orang lain kata apa pulak.
Aku: Sebab kami memang tak ada duit lah pakcik. Biasalah..student.
Pakcik: Kalau awak tak nak bayar takpe. Tapi lepas ni tak boleh guna kawasan teksi ni untuk shooting lagi la.
Aku : Macam kurang sopan pulak macam tu. Takpe pakcik. Saya bincang dengan produser.

Ini adalah cerita selepas habis shooting bersama sekumpulan pakcik-pakcik teksi yang amat busuk hatinya dan majoriti berkopiah.

Pak cik berkopiah: Ha! Jangan bagi diorang cabut plug tu! Selagi tak bayar, jangan harap dapat cabut plug! Berapa lama kau pakai ni?
Produser aku: Sebenarnya kalau kitorang nak bayar pun still tak sampai beratus-ratus. Sebab bukannya kami pakai lighting pun.
Pak cik berkopiah: Tak kisah la. Masalahnya korang dah menganggu kerja kami.
Produser aku: Tapi kami mintak permission pak cik.
Pak cik berkopiah: Patutnya, kau datang dengan surat.
Aku: Pak cik nak surat ke? Kenapa saya deal dengan pakcik teksi ni dia kata tak payah surat?
Pak cik berkopiah: Dengan siapa kau deal? Siapa namanya?! (agak kasar)
Aku: Saya tak ingat namanya. Tapi saya boleh call dia sekarang sebab saya ada nombor dia. (sambil pegang telefon dan nak dial.)
Pakcik lain: Tak payah call! Dah terlambat pun!
Aku: Kenapa pulak? Pakcik...kalau pakcik nak surat, saya boleh bagi surat. Tapi saya deal dengan pakcik ni, dia kata tak payah surat pun.
Pak cik berkopiah: Awak kena tahu. Macam prosedur masuk UITM gak. Mesti ada surat.
Aku: Yes. I know. (malas nak layan) Macam ni lah.. kalau nak surat jugak, saya boleh bawak hari Isnin ni. Siap letterhead lagi. Boleh? (cakap dalam nada yang baik sangat)
Pak cik berkopiah :Tak payah la. Dah jadi pun.
AKu: (Cakap dengan produser) Dah la Fariz. Bagi je la 30 ringgit tu. Tak luak pun. Thank ku pakcik-pakcik semua.

Masa aku cakap thank you, aku cakap sambil jalan. Dan aku dengar suara memekak-mekak pakcik teksi yang tak puas hati dengan aku. Masalahnya, kenapa bila aku nak call pakcik yang aku deal, diorang kata tak payah? Bila aku nak bagi letterhead pun, diorang kata tak payah?Dan masa aku dengan produser tengah berurusan dengan pakcik berkopiah, produser aku dengar salah sorang dari pakcik teksi tu cakap, bak sini 10 ringgit. 30ringgit nak kongsi dengan 10 orang pakcik-pakcik teksi yang ada dekat situ?? Diorang ni apa ye sebenarnya? Geng-geng samseng ke?

Azri kata mungkin aku tak deal baik2 dengan pakcik teksi. Mungkin aku mengaku salah aku adalah aku tak buat letterhead. Tapi yang aku tak tahan, macam ni ke perangai orang-orang yang dah tua yang aku anggap macam bapa berurusan dengan anak-anak remaja? Kawan aku kata diorang ni tergolong dalam golongan pakcik-pakcik teksi yang agak biadap. Dan aku tak nak jadi budak yang biadap bergaduh dengan golongan-golongan ni.

Lantak lah. Yang pastinya, duit 30 ringgit tu bukan diorang minta untuk bekalan elektrik. Time tu aku rasa aku dah boleh buka puasa. Samalah dengan pakcik yang berkopiah kat kepala tu.

13 comments:

pengguna teksi 14 kali seminggu. said...

geng2 PR la tuh..pakcik2 teksi yang sokong PR memang haram hamjadah skek..dalam teksi nak maki politik je..org x minat pun..

Anonymous said...

haa. I ni student puncak jugak and mase korang call pakcik taxi tu, I ade dlm cab tu!!!! i sendiri dgr die cakap fon ng korang. siap speaking2 english lg kn?? anyway, dat pakcik mmg mcm gatal. malas gle nak layan die tanye banyak sgt mase drive. gatal nk mmpos org tua tu. eeeee. geram

Unknown said...

x padan dgn tua....tapi perangai mcm bdk2...

ajun, sila rujuk entri aku yg latest...

Melayu itu terkenal dengan kuasa politiknya…betul tak?

tu tajuk...

luahan aku plak....

Cartello Jam said...

agak la ada bangsa mcm tu..ok lagi la leh sabar korang kan? Kalo x, mau ada yang terbalik teksi dorg tu or xpasal2 teksi kene bakar..i pon ada pengalaman yang agak celaka dengan driver among student.

Dia tuduh i take somthing dr teksi dia masa i naik teksi dia..celaka kan?! siap bwk i g balai, ugut2..tidur lokap lg..pas tu mmg teksi dia terbalik kene keje ngan student..nasib la..

julie said...

erm tu la ajun adat bershoting lagi student projek...ada je yg xkene. dulu ckp lain dh shot lain plak....
n bangsa melayu yg jenis korang jumpa ni mmg xsedar. dh la kalau bawak teksi macam haram, lagi bln pose lg tu la dia naik kan tambang...teringat aku masa 1st day pose, aku nk balik ke sek 2 dr sec 19. biasa aku naik cab ikut driver ada yg charge rm 5, n paling mahal rm 6. tetiba hari tu aku aku rm 7. aku pun tanya pakcik tu, apasal rm 7 cik slalu rm 6 je...
dia pun jawab biasalah la dik bulan pose....ayak ada kene mgene ker?? cekek darah sungguh...
nasib baik la touch n go aku xbawak kalu x, x ingin aku nk naik teksi2 yg cekek darah ni..even x semua tp majoriti....

so ajun, anggap la itu dugaan shoting korang....
tp tu lakalau difikirkan, camne golongan muda x hormat yg tua sbb yg tua xde rasa hormat dgn yg muda....hehe terpanjang plak komen...

neway gud luck utk production korang k.....

Anonymous said...

assit ko.....
mcm tu la kalo die yg ade kuasa... spatutnya, diorang tunjukkan sikap peramah, sbb nak tarik kte sbg pelanggan.. tp ble tgk sikap pakcik2 teksi tu, langsung xde yg peramah.. kalo peramah pun, ade je yg gatal nye kan...
pasni, kte pastikan mn tempat kte nak gune, kte wat srt... xde letterhead pn xpe la, asalkan ade srt..
kte halalkan je duit tu, moga2 ade hikmah di sebaliknye.....
doa ramai2 ye krew2 "kalut" ; )

nurulshari said...

ayoyo
ini macam org pon ada ka.

elanbote said...

ini bukan pasal kopiah or pasal teksi or pasal politik..
ni pasal attitude manusia..

~herfizul akma nasaruddin~ said...

agak sedih masih ada pakcik2 berperangai mcm tu..

bukan soal 3o hengget tapi soal perangai dan cara berurusan dgn org..

tp saya mmg perasan segelintir pakcik2 teksi agak kurang ajar dan samseng..

saya dan rakan pernah bergaduh semasa nak isi gas kat NGV station sebab pakcik teksi tak sabar2..

nasib dia dah dua jek..klu tak mau makan 2-3 penyepak..

tu golongan yang pakai kopiah tapi hati busuk macam yahudi!!!

maafkan saya pakcik2 sekalian..
rakan saya ajun serta rakan2nya hanya mintak kerjasama utk shooting..

jadi..jgn la terlalu biadap hanya kerna pakcik nak 30 hengget utk beli kurma atau murtabak utk sajian buka puasa anda...

kalau begitu..baik tak payah puasa..buang aja kopiah tu..!!!

CikAjune said...

pengguna teksi:gue lg tak suka politik.

anon:ye ke?haha.mcm tak percaya je die boleh berkait2.yes,die suka speaking.

fariz:hehe.saba la fariz.itu semua dugaan untuk kita.

cartello:malas nak gaduh.kita try hormat orang tua walaupun diorang kurang ajar.

k.julie:thank u. =)

anon: aku selalu halalkan duit tu.

k.lun:lagi teruk dr ni pon ada kak lun.

elanbote:yep.ini pasal attitude.

ijoy:kopiah dikepala sekarang mcm trend je pulakkan?

daddy cool said...

ajune bila nak balik makan sahur sama2 abh dan famili...rindu sangat ni...

CikAjune said...

abah:minggu ni saya balik.aritu ajun balik kejap, abah tak de.ajun pon nak kene balik la.rasa dah rindu sangat ni.

Anonymous said...

kasihan kau.. saba yerk hehehee