Thursday, June 12, 2008

Hari-hari Indah

Kredit buat Boi

“Fariza, besok awak free tak? Saya nak photoshoot besok. Saya jumpa awak kat titiwangsa ataupun Putrajaya. Kol 10 pagi camtu. Sebab kita nak photoshoot kat situ. Awak boleh tak?”

“Hah? U nie biar btol? Besok?! Kol 10 pagi?! I kene jadi model u?!”

“Aah, ye la awak. Saya takde mase lame nie nak tanya orang lain. Kalau awak nak, saya amik awak terus je. Camne?”

“Huh?? Er…er…er..jap.jap. I pikir dulu ye u.”

“Okay. Tapi awak add dulu ym saya. Senang sikit nak bincang.”

“Ermm….Okay.Okay.”

Alamak! Macamana ni? Apa masalah aku sekarang ni sebab aku tak kenal mamat ni! Aku rasa macam aku pernah jumpa dia kat gigs Light Of Sunday minggu lepas, tapi bila aku tanye dia kat Myspace tu dia ke tak, tak nak pulak dia mengaku. Isssskkk…camne ni ye?? Rungsing gak ni. Nak pegi ke tak nak? Nak pegi ke tak nak? Kalau aku tak pergi, rugi la aku. Gambar yang dia ambik dah la lawa-lawa. Tapi, kalau aku pergi, kalau macam-macam jadi, macamana lak ye?? Dah la dia pon aku tak kenal. Bila aku tanye aku pernah jumpa dia ke tak, tak nak pulak dia ni mengaku. Humble sangat ke mamat ni. Adeh! Tak paham aku. Macamane ni ye??

Aku pun tak tahu macamana nak buat keputusan. Aku cuba telefon angah nak mintak pendapat, tapi dia tidur la pulak. Kebetulan pula masa tu mak dengan angah balik kampung. Jadi, aku ni takde sape-sape untuk aku mintak pendapat. Kalau ada angah, mesti dia akan temankan aku. Nak tanya siapa lagi ni. Ha! Faliq la! Dia selalunya faham aku. Bincang punya bincang punya bincang, faliq kata kat aku, kalau kurang yakin, pergilah bawak teman. Tak kisah la sape-sape, janji boleh teman aku. Tanpa fikir panjang, aku terus je ber ym dengan mamat yang tawarkan aku untuk jadi modelnya tu.

“Beb, I rasa I terima la offer u tu. Tapi, boleh tak kalau I nak bawak adik i?? (Padahal aku bukannya ada adik pun)
“Hah? Bawak adik?? Boleh..boleh. Mak awak tak nak bawak sekali"
“Hehe” (Kuang ajar jugak mamat ni)

“Awak jangan risau tau. Awak besok akan digandingkan dengan sorang lagi kawan saya. Dia dari Shah Alam. Nama dia Intan. Jap, saya bagi awak tengok muka dia.”

“Ehhh…Intan? Shah Alam? Dia ada abang ke u??”
“Tak tahu la awak. Tapi dia bagitahu saya, dia kata dia kenal awak.”

“Owh… I pun rasa I kenal dia. Dia ni adik kawan rapat I la.”

“Owh… ye ke?”

“Aah. U…”

“Ye saya."
“I rasa I tak jadilah bawak adik i. Hehe.”

Rupa-rupanya aku kenal kawan dia tu. Punya la aku berhati-hati dalam hal-hal macam ni. Bukannya apa. Kalau jadi perkara-perkara yang tidak disangka, aku juga yang susah nanti. Maaflah pada kawan aku yang lebih senang dengan panggilan Boi kerana aku sedikit ragu-ragu dengan dia. Aku kurang percaya dengan pertemuan di Myspace kerana aku hanya menjadikan Myspace sebagai salah satu sumber maklumat aku untuk berjumpa kembali dengan teman-teman lama atau untuk mengetahui apa-apa maklumat penting yang ingin teman-temanku sampaikan kepadaku. Jarang sekali aku ingin berkenalan, menukar-nukar nombor telefon dan berjumpa dengan manusia-manusia ini.

Selesai sahaja berbincang tentang lokasi dan pakaian apa yang perlu aku gunakan pada keesokan harinya, aku telahpun bersiap sedia untuk menolong Boi menambahkan lagi koleksi-koleksi gambar terbaiknya. Keesokan hari, aku bangun agak awal seperti yang telah dijanjikan oleh Boi untuk mengambilku dirumah. Sebelum Boi sampai, sempat lagi aku menanyakan Intan kalau-kalau Intan tidak gerak lagi atau tiba-tiba sahaja mengambil keputusan untuk tidak pergi. Tetapi, Intan telah memberitahuku bahawa dia sudahpun sampai di KLCC menunggu kami. Sedangkan aku, Boi dan temannya baru sahaja keluar dari rumah mahu menuju ke Titiwangsa. Sepanjang perjalanan, berbagai-bagai perkara telah kami borakkan seperti sudah lama rasanya aku mengenali Boi dan temannya itu. Kami juga ada berbincang tentang dunia fotografi sekarang yang semakin digemari oleh masyarakat terutama sekali golongan-golongan muda seolah-olah fotografi sekarang sudah menjadi satu trend terkini kepada anak-anak muda.


Nikon D40

Canon EOS

Cuba kamu semua bayangkan. Sekiranya harga sebuah kamera digital lebih kurang RM 1700, manakala harga kamera SLR baik Canon mahupun Nikon adalah RM 1900 (mungkin sekarang sudah bertambah murah), manakah yang akan lebih dibeli oleh pembeli? Tentulah harga yang lebih mahal sedikit tetapi kualitinya bermutu. Pernah sekali aku berjalan-jalan di Times Square, Sungei Wang dan Pavillion bersama teman-temanku, aku agak sedikit terkejut dan pelik apabila terlalu ramai anak-anak muda sekarang yang mampu membeli kamera SLR dan bangga memiliki kamera seperti ini. Adakah anak-anak muda sekarang mempunyai cita-cita tinggi untuk menjadi seorang jurugambar yang hebat seperti jurugambar-jurugambar yang lain atau semata-mata membeli kamera seperti ini untuk keseronokkan semata-mata. Mungkin anak-anak muda zaman sekarang, keluarga mereka sudah semakin kaya. Itulah yang sering aku bayangkan. Sedangkan aku mengiggil-gigil mengeluarkan duit sebanyak RM1000 dan selebihnya abahku yang menambah. Itupun aku menggunakan duit PTPTN dan kamera juga dibeli hanya untuk tujuan pembelajaran. Sekarang, aku tidak lagi rajin membawa kamera ku kehulu dan ke hilir kerana aku sudah kurang obses dengan kamera. Mungkin banyak lagi perkara-perkara yang perlu aku ketahui tentang kamera dan suatu hari nanti akan kupelajarinya baik-baik.

Sampai sahaja di lokasi, aku berjumpa Intan dan Arel. Arel adalah teman Boi yang juga seorang jurugambar. Aku telah diarahkan untuk menukar pakaian. Agak malu-malu juga ketika mahu keluar berjumpa mereka. Buat pertama kalinya aku memakai pakaian ini tanpa menyarungkan seluar. Kelihatannya agak seksi sedikit. Tapi aku memberanikan diri sahaja. Kami telah dibawa ke lokasi untuk sesi mengambil gambar. Cuaca kelihatannya agak panas. Intan diarahkan oleh Boi untuk mengambil gambar terlebih dahulu. Aku melihat sahaja cara Intan ber posing. Dalam hati, wah! Boleh tahan jugak ye minah ni. Dasyat jugak dia posing. Nampak macam senyap je, tapi bila posing, memang maut gila lah. Sekarang sampai pula pada giliranku. Awal-awal lagi aku sudah memberitahu Boi, aku tidak pandai ber posing. Aku bukan dilahirkan menjadi model dan aku tidak pernah mempraktikkan cara-cara untuk menjadi model. Aku hanya suka mengambil gambar sahaja. Masa itu, berkerut-kerut aku melihat dahi Boi. Aku pun kurang pasti samada dia menahan panas atau dalam hatinya, “macam-macam la minah ni.” Aku hanya senyum memandangnya, dan dia mambalas senyumanku. Aku terus sahaja ber posing dan kadang-kadang Boi berpesan supaya aku kelihatan lebih semulajadi sahaja. Tidak perlu membuat muka ala-ala model sangat dan buat relaks sahaja. Ini sangat berbeza dengan fotografi studio yang pernah juga aku menjadi modelnya.

Selesai sahaja di Titiwangsa, aku menuju ke satu lokasi yang agak menyeramkan di satu bangunan rumah terbiar dan di dalamnya kelihatan sungguh sunyi dan warna-warna sudah lusuh sekali. Aku hanya mendiamkan diri sahaja. Mungkin aku sedikit takut dan sesekali ingin juga meminta Boi menukar sahaja lokasi mengambil gambar. Tetapi, Boi kulihat sangat bersemangat dan sukakan tempat itu. Mungkin tempatnya ada unsur-unsur keunikkan yang tidak dapat aku lihat dengan mata sendiri. Hanya dia sahaja yang tahu. Memang tidak aku nafikan, Boi yang aku lihat sangat kreatif dan mempunyai tahap minat sangat tinggi terhadap dunia fotografi. Apa sahaja yang diminta oleh Boi, aku cuba untuk lakukan sehabis baik. Begitu juga dengan Intan. Berbagai-bagai cara telah Boi arahkan pada kami untuk kami lakukan. Aku dan Intan hanya mengikut sahaja tanpa banyak tanya.

Kredit buat Arel

Selesai sahaja mengambil gambar, kepenatan agak terasa. Aku, arel, intan dan Boi menuju ke kedai makan kerana kami masih belum makan tengah hari. Banyak benda yang telah kami borak sebelum kami pulang ke rumah. Kebanyakkannya mengenai fotografi. Dan sebagai pelajar yang mengambil jurusan perfileman, sedikit sebanyak aku dapat mengetahui serba sedikit tentang dunia-dunia fotografi masa kini. Pulang sahaja di rumah, aku mendapat mesej dari Boi. Dia mahu ke Johor Bahru untuk mengambil gambar perkahwinan dan mengucapkan terima kasih banyak padaku kerana sanggup menjadi salah satu dari modelnya. Dan dia juga sempat memberi hasil-hasil gambar yang ditangkap dan telah di edit olehnya. Sebelum dia ke Johor, dia sempat berpesan padaku untuk turut mempromosikan hasil-hasilnya kepada rakan-rakanku yang lain. Aku hanya tersenyum dan membalas, Baik Encik!

Myspace:http://www.myspace.com/johnbean
fotopages:http://johnbean.fotopages.com
fotopages:http://egoboboi.fotopages.com
deviantart:http://johnbean.deviantart.com
flickr:http://www.flickr.com/photos/boibean_22/

9 comments:

Anonymous said...

boi tak mau ambik gambar kakak ajune ke.. :)

p/s : tapi i tak sanggup pakai skirt, betis i banyak seposen2..hehe

Anonymous said...

superb

cantik pic tu.

Anonymous said...

aku dh link kn ko ek..

alkapon said...

gue dah tukar url blog gue. mintak tlg update.

http://sayaorangmelayu.blogspot.com

tq! tq! tq!

Cik-MeGa said...

bagoz if ade rase ragu2 dlm ape2 hal pon....
btw, smile kamo menarik dlm mane2 pic pon!
nmpak cool....

++salam singgah...

Melodi Aku said...

jauh gila mau komen

Anonymous said...

ajune...
link aku dh tukar ek

CikAjune said...
This comment has been removed by the author.
CikAjune said...

thanx armada ungu.
cerikan hari2 anda. =)