Friday, May 15, 2009

Cina 'Celup' Penuhi Hidup Saya

Nama dia Koh Joo Hin. Tapi nama glamour dia Koh. Kenapa? Tak percaya? Bila kawan-kawan aku jumpa mamat ni, aku selalu suruh diorang teka dia ni melayu ke cina. Tapi selalunya semua akan cakap yang dia ni melayu. Nak tahu sebab apa? Sebabnya, muka dia sebijik macam melayu dan bila dia cakap melayu, tak ada satu perkataan pun yang pelat. Dia kata sebab dari kecik dia dah bergaul rata-rata semuanya orang melayu. Dan kawan-kawan dia pun semua adalah dikalangan budak-budak melayu. Lagi satu, alasan dia sebab dia kata dia ni cina Kelantan. Dekat rumah pun dia tak cakap cina. Dengan family selalunya dia akan speaking. Jarang sekali cakap bahasa cina. Mak dia pun suka tengok drama-drama melayu. Mungkin sebab tu lah faktor-faktor yang menyebabkan dia dah biasa dengan persekitaran melayu.

Dari segi wanita pula, aku pernah tanya juga. Dia kata dia suka wanita melayu. Dan aku pernah tanya pada dia, kalau-kalau satu hari nanti dia memang sudah serius bercinta dengan wanita melayu, macamana pula dengan penerimaan family dia. Dia kata kat aku, kemungkinan besar susah. Samada wanita tu sanggup memilih agama nya atau dia tidak akan menjalinkan hubungan dengan wanita tersebut sehingga ke tahap yang serius. Faktor utama kerana mereka kuat berpegang dengan agama mereka.

Satu perkara yang menarik tentang dia adalah persahabatan. Aku dah lama kenal dia. Aku mula kenal dia daripada sekolah rendah lagi. Tapi, masuk darjah 3 dia pindah sekolah. Dan aku tak pernah jumpa dia sampailah aku tingkatan 5. Aku masuk olahraga dia pun masuk juga. Kebetulan dia nak kenal dengan aku. Padahal dia terlupa yang aku dah kenal dengan dia lama daripada dia darjah 2 lagi. Start daripada perkenalan aku dengan dia sampailah sekarang kami sangat banyak berkongsi macam-macam. Walaupun satu masa aku pernah jauhkan diri daripadanya tapi kami tetap bersahabat sehingga sekarang. Kerana bagi aku tidak ada sebab untuk aku menjauhkan diri daripadanya dan sekiranya aku berbuat begitu adalah kesilapan paling besar dalam hidup kerana kehilangan dia.

Kami sangat terbuka. Kami boleh berbicara apa sahaja. Aku boleh bertanya tentang agama nya dan dia juga begitu. Kadang-kadang ada perkara di dalam agama aku yang dia tidak setuju selalunya dia akan persoalkan kepada ku. Aku sangat suka bila ada kawan seperti dia kerana aku boleh jadi orang yang sangat terbuka bila berbicara tentang apa sahaja. Kadang-kadang dia tanya aku tentang puasa, solat, arak, hukum halal dan haram dan aku rasa selesa bila bersama dengannya. Dia selalu cakap yang aku adalah kawan baiknya. Dan dia tidak suka sekiranya aku tiba-tiba berubah menjadi aku yang dia tidak kenali lagi.

Untuk Koh, berkawan dengan u adalah perkara paling menarik dalam hidup i. Walaupun kita lain bangsa, tapi kita selalu hormat satu sama lain. U cakap u seorang yang memilih wanita. I tak rasa yang u memilih tapi u nak yang betul-betul boleh buat u bahagia untuk jangka masa yang panjang. Satu hari nanti, u akan jumpa. Wanita melayu atau cina... itu i tak pasti. =)

2 comments:

Unknown said...

Wah...yO tuMPAng baNGGa....
Cina Kelantan tuu...
hEhE...
Berkawan biar beribu,bercinta biar satu...
Ajune,kawan tidak mgenal bangsa mahupun agama,yg pnting keikhlasan awak...
Koh,cinta awak bukan untuk dipermainkan kan?jadi,awak memang patut memilih ionsan terbaik untuk menerima cinta awak...

Anonymous said...

bh malay story gae
fk