Wednesday, May 6, 2009

Kurikulum Pendidikan Pemandu

Aku kan ada tulis pada entry2 sebelum ni. 3 perkara yang masih lagi aku tiada dan aku hendak ada. Dan salah satu daripadanya adalah lesen memandu. Semalam aku ke ceramah 5 JAM untuk mendengar taklimat-taklimat yang diulang sama dengan buku yang aku dapat tentang pembelajaran pemanduan yang konon-kononnya perlu pemandu-pemandu ikut bagi mengelakkan sebarang kemalangan. Nasib baiklah aku ada Alis. Sepanjang hari dia lah peneman setia aku walaupun satu hari dia tidak tidur sebab takut kalau-kalau terlajak. Tapi semalam dia gagahkan mata dia juga sampai selesai ceramah. Aku bangga dengan kau!

Beberapa kali juga lah kepala aku ni asyik fikir persoalan yang sama. Penceramah ni tak bosan ke ajar orang selama 5 jam? Aku tengok dah masuk jam yang ke 3, semua mata budak-budak ni dah mula ke bawah. Ada yang beberapa kali kena ‘sound’ sebabnya tidur tak reti nak cover line. Penceramah tu pun agak bengang bila ada budak-budak yang tidur. Alah...parent kitorang bayar kot. Kalau tak nak dengar, bukan masalah kau pun. Dah memang kau ajar pun sangat membosankan. Manalah budak tak tidur.


Penceramah pertama terbuka juga lah mata aku untuk mendengar. Banyak perkara-perkara yang aku tidak tahu, dia bagitahu. Tapi, penceramah yang kedua buat aku naik mual. Banyak kali jugalah aku mengeluh. Dah kata ajar pasal perkara yang berkaitan, tapi penceramah ni boleh pula cerita pasal latar belakang hidup dia, pengalaman masa dia jadi tentera. Aduhai. Mungkin dah terlalu bosan ajar benda yang sama setiap minggu kot. Itu yang jadi macam tu.


Yang paling utama sekarang, aku kena baca buku. Sebabnya, aku telah disponsor oleh Angah. Hehe. Kalau gagal, memang payah lah dia nak menyumbangkan duit lagi. Alis kata kat aku senang je. Hari ni pun kita boleh ambil exam komputer. Huh! Hebat betul abang aku ni. Dia kata ikut logik akal je. Itulah.. aku ni selalunya study hard. Bukan study smart. Tapi semangat berkobar-kobar tu tetap ada. Sebab ramai sangat yang nak tunggu aku dapat lesen ni. Susah kalau ramai yang kecewa kalau aku gagal nanti. Kalau dah lulus, bersiap sedialah untuk ceramah 6 jam pulak. Haih!

6 comments:

amer zaman said...

boleh bawak pergi jalan-jalan...ss

Anonymous said...

aku rase... sampai shasha tinggi pun..
belum tentu ko blh drive hahaha...
gagal, gagal, gagal, gagal x1000
=D

bononaladyz said...

waaa..gud luck!!!
ada kesempatan, da rezeki nk amik lesen,kire dah bersyukur banyak..
dpd kite nie, mcm2 kekangan nak amik lesen..agknye lum sampai masa kot..

CikAjune said...

amer: kalau ade kereta boleh lah.

anon: i faliq ekh?siuuuuuttt!!!haha.aku rasa tercabar nih!

bono: ada tu.kena sabar je.=)

Anonymous said...

ala ajune..senang je exam tu..kcang jew....

~herfizul akma nasaruddin~ said...

kacang jek test jpj!!

tak yah baca buku pon bleh dpt 47..

hahaha.
;p