Sunday, August 10, 2008

Beauty with ‘no brain’

Malam kelmarin birthday kawan baik aku. So, aku nak wish happy birthday untuk dia. Malam kelmarin gak kitorang dah buat surprise kat dia ramai-ramai. Before nak buat surprise tu, aku, shasha dengan yaya pergi kedai kek, nak buat surprise kat dia. Balik je dari beli kek, yaya dah start borak-borak dengan kami. Yaya cakap dia slalu kuar g clubbing dengan Zayana. Aku tanye dia, Zayana tu sape? Dia kata yang dalam filem Kami tu. Aku pun mengangguk, dalam hati Zayana yang comel tu. Yaya asyik cerita pasal Zayana dengan dia termasuk bf dia yang selalu gi clubbing, lepas tu Zayana tu mabuk tak ingat dunia. Mula-mula nampak macam menarik, aku pun dengarkan je la cerita dia.

Bila habis cerita pasal Zayana, tetiba lak masuk cerita pasal Sazzy. Yaya kate, Sazzy tu sepupu pada Zayana. Kaitannya dengan dia, bf si yaya ni kiranya “uncle” diorang. Aku pun buat-buat paham je la. Aku cakap la kat yaya, Sazzy tu cantik. Yaya pun angguk-anggukkan je. Cerita punye cerita, yaya cakap kat aku ngan Syasya,

Yaya : Ajun nak tau tak? Sazzy tu gile tau!
Aku : Nape plak?
Yaya : Ade ke dia marah kat kawan dia sorang ni sebab kawan dia nie dah ade bf. Dulu kawan dia ni kira naughty la. Suka minum arak. Tapi bila dah nak kahwin, kawan dia kata nak stop minum. Sazzy tiba-tiba marah pastu kata, girl, u tak patut berhenti minum semata-mata sebab lelaki! I tak boleh terima semua tu!” (dengan penuh perasaan yaya cerita)

Aku pandang shasha. Shasha senyap je. Aku nak je cakap kat yaya, Sazzy tu bodoh ke ape? Tapi gadis urban macam yaya tu mungkin tak boleh terima apa yang aku cakap. Makin lama yaya cerita tentang benda-benda yang bosan untuk aku dengar, makin aku leka dengan telefon di tangan. Pelik. Bukan aku nak buruk-burukkan kaum aku sendiri, tapi kenyataannya jelas. Rata-rata lelaki kat dunia ni lagi ramai yang bijak walaupun tak hensem dari perempuan yang cantik tapi bodoh. Padahal purata perempuan yang ada kat Malaysia ni lagi ramai dari lelaki, lagi ramai yang masuk Universiti. Tapi perempuan tetap nampak bodoh dalam sesetengah aspek dan kebodohan mereka tu jelas ditonjolkan pada khalayak.

Aku pernah borak perkara ni dengan Shasha. Time tu kitorang takde kerja nak buat. Shasha pun setuju dengan aku. Dia kata kesian jugak kalau kita observe orang cantik ni. Nak kawan dengan semua orang yang hot-hot belaka, yang ada kereta besar, berduit dan boleh pergi clubbing selalu. Senang kata yang nampak urban. Tapi cuba kalau kita borak dengan diorang pasal isu-isu semasa, pasal filem, pasal seni, pasal teater, benda-benda yang nampak kritikal. For sure diorang lah orang yang paling senyap dan takkan berkata walau satu pun patah perkataan. Tak percaya? Cuba la buat.

Tapi cuba la bukak pasal artis RnB ke, pasal club-club kat Malaysia nie ke, pasal muzik-muzik techno ke, fesyen ke, dengan rancaknya mereka akan bersuara. Aku tak tahu lah kalau mereka-mereka ni kurang ilmu di dada atau terlalu obses dengan segala kemodenan-kemodenan yang ada. Kadang-kadang jadi kesian pun ada. Muka dah cantik… tapi otak kurang cantik.

Itu je lah keistimewaan orang yang cantik. Dia cantik. Fullstop. Memang ada yang cantik dan ber’otak’, tapi sangat jarang untuk aku jumpa. At least, ada jugak lah topik-topik yang menarik untuk diborak selain daripada lelaki kaya, kereta mewah, duit, fesyen dan clubbing. Macam tu la yang aku dan shasha rasa muak bila dengar Yaya bukak cerita pasal semua-semua tu. Nasib la dia tu kawan kitorang. Dengar je la. Jaga hati kawan. Aku penah tanya kawan lelaki aku.

“ Aku bagi kau pilihan. Kau pilih cantik tapi dia agak bodoh ke tau kau pilih perempuan yang kureng cantik tapi dia boleh berborak macam-macam dengan kau. Senang cerita nampak brilliant la.”
“ Kalau aku la kan June, of course la aku pilih perempuan yang cantek. Bila jalan dengan dia, rase bangga beb. Nak pandang pun rasa comfortable je. Kalau dia bodoh pun bagus! Aku senang nak tipu dia. Betul tak??”
“ Heh.Hopefully bukan kau la yang ‘terkena’ tipu dengan dia nnt.”
“ Bodoh tu blakang nye cerita. Kita boleh ajar dia. Yang penting, dia kena cantik!”
“ Aah. Kau pun lebih kurang sama gak. Handsome with no brain.” (istilah baru aku)

10 comments:

Anonymous said...

kesian yaya!!

p/s : nasib baik aku not so beauty but, brainy!! :)

CikAjune said...

hehe.
yaya tu baik orangnye.
cume perlu diberi ilmu yang banyak.

Anonymous said...

jun, nice post, suka aku baca dan owh, baru aku tau perangai artis camne...
hmmm, tapi setujulah kenyataan ko tentang beaty wit no brain ni...
sian dorangkan...

CikAjune said...

tu la.
kesian..
tp nak buat cmne.
lain orang lain cara agaknye.

Fasyali Fadzly said...

hahaha. aku baru baca post ko yg ni.. betul tu. susah nak cari grl cantik dan berotak! aku sangat setuju dengan kau. syukurlah kau bukan feminist dan sexist.

CikAjune said...

haha.
tapi ade perempuan yang aku kenal kate aku cantik tapi aku ni simple sangat.
tak 'girlish'.
hoh??perlu ke??
be myself rite??lagi bagus!! =)

Anonymous said...

nice post ajun...
thank GOD im black n fat... but not to brainy i think hahahaha

CikAjune said...

im not brainy too bro.
tp lebih baik mendengar dan tidak berkata apa-apa daripada nak amik tahu jugak walaupun sebenarnya tak tahu apa2. =)

atok said...

ahha. cerita artis m`sia. mmg cm2. ade citer yg suke g tiesto la,clubbing sume. lumrah la tue. but i like title "beauty wti no brain." ahha. =P

Anonymous said...

haha....lawak ayat last tu...