Tuesday, August 26, 2008

Heart Broken

Aku tak tahu kenapa sekarang ni aku agak hilang fokus. Aku pegi kelas macam biasa, aku buat konon-konon aku faham bila lecturer ajar, aku buat-buat gelak bila kawan-kawan aku buat lawak, tapi aku sendiri sebenarnya tak tahu samada aku betul-betul dengar atau aku buat-buat dengar. Biasalah…konsep nak jaga hati semua orang tu, perlu ada dalam diri aku. Kawan-kawan aku tetiap malam selalu nyanyi lagu konon-konon nak bagi aku happy la. Hehe. Tapi kadang-kadang diorang nyanyi tu, diorang tukar dengan lirik sekali. Memang la aku gelak besar. Sekurang-kurangnya aku rasa lega sebab kawan-kawan selalu ada kat sisi aku.

Mamu yang orang tak suke tu pon tau macamane nak bagi aku happy. Orang selalu kata Mamu jahat, orang selalu pandang Mamu tu macam gangster besar, tapi aku tak pernah kisah semua tu sebab sejahat-jahat perangai dia tapi dia sangat baik bila bab kawan-kawan ni. Dia kata kat aku, semua orang kat dunia ni ada masalah. Aku sendiri ade masalah, tapi aku cuba senyum depan kau, aku cuba dengar masalah kau sebab aku rasa aku kena jadi kuat untuk kawan-kawan aku. Sebab aku tau bila diorang ada masalah, diorang memerlukan kawan-kawan jugak. So, kalau aku tak cuba dengar dan buat kau happy, siapa lagi yang nak dengar kan??

Hari tu, aku lepak dekat rumah diorang. Time tu aku memang tengah betul-betul jiwa kacau. Time tu kawan aku sorang ni baru je break dengan gf die. Tapi dia punye frust, memang teruk gile la. Sampai aku sendiri tak jadi nak ngadu apa-apa bila aku tengok keadaan dia lagi teruk dari aku. Aku tengok je dia time tu ngan Mamu. Dia tengah minum arak. Siap stoned lagi. Pastu, aku tetibe rasa nak tanya dia.

“Asal kau frust sangat ar???”
“Kau tak paham June. Aku dah lama beb dengan dia. Dah nak dekat 3 tahun. Tengok-tengok dia ada lelaki lain. Kau tau tak betapa hancurnya hati aku ni.” (dia cakap dengan gaya2 stoned)
“Tapi kenapa mesti kau amik arak, pastu kau nak rosakkan diri kau? Kau tau tak, perut kau tu makin buncit bila kau minum arak.” (memang perut dia time tu agak buncit pun)
“June…camni la. Kau tengah ada masalah kan? Aku pun ada masalah jugak kan? Kau buat je apa cara yang kau suka bila kau tengah ada problem pastu aku buat apa yang aku suka bila aku tengah ada problem. Boleh tak macam tu wahai cik ajune??”

Aah. Betul gakkan. Sukahati dia la dia nak buat apa. Yang aku ni sibuk nak advise dia buat apa. Tapi aku still tak puas hati lagi. Aku tanya.

“Tapi kan beb…kalau aku ada masalah selalunya aku solat. Sebab aku tak suka buat benda yang boleh buat aku lagi berdosa. Pastu, pasal perempuan lak tu ko nak frust. Kalau kau ada masalah family ke, kau sakit pastu betul-betul dah nak mati ke, aku tak kisah la sangat kot kalau kau ambik semua benda ni.”

Dia pandang aku. Gaya-gaya macam nak baling bantal kat aku je. Aku pun lari masuk bilik, gelak besar jugak la. Kadang-kadang aku tak faham bila manusia ada masalah, dia suka melalaikan diri dia dan cuba lari dari masalah. Padahal,lepas dia kembali ke dunia yang nyata, semuanya tetap sama dan dia still kena hadapi jugak. Memang betul la kata kawan aku tu, pegi mamposlah dia nak buat apa yang dia suka cuma kadang-kadang aku sendiri tak paham kenapa perlu arak..kenapa perlu stone..kenapa perlu dadah.

Aku bukannya orang yang baik sangat pun. Tapi bila aku makin besar, banyak benda yang buatkan aku berfikir sebelum buat sesuatu benda. Tak pulak bila aku ada masalah, aku sembahyang lima waktu atau aku baru lah nak teringat kat Tuhan. Tapi, ada banyak benda lain yang boleh kita buat selain daripada merosakkan diri kita sendiri kan?? Tak kisah la, nak pergi bersukan ke, lari dalam guni ke, main playstation ke, pergi karaoke ke. Seolah-olah bila kita ada masalah, kita hilang semua. Yang kita tahu, kita nak mati cepat je. Pelik je aku rasa.

Tapi aku percaya, lain orang lain caranya. Mungkin aku masih mahu teruskan hidup dan aku masih mahu mengejar semula kegembiraan-kegembiraan yang aku kecapi dulu. Jadi apa yang perlu aku buat adalah teruskan sahaja hidup dan aku sangat yakin orang-orang yang aku sayang selalu berada bersama aku. Go with the flow, and lets God decide.

3 comments:

Anonymous said...

hik...tak tau la naper...raser nak gelak jer baca entri awak ni ajun...maybe hobi saya ni suka gelak kut....heheheheh
well...apa pun saya setuju giler la dengan ajun...yang maner kalau putus cinta jer.. kena tonggang lah.stoned la..tiba2 berubah jadi gay or les la....tak perlu benda2 tu....yang paling penting bila tiba saat2 begitu....kiter kena adjust kepala otak kiter...sedih tu mmg sedih la....saya pun sedih giler masa putus dulu...tapi orang cakap apa...agak2 la...lagi pun ex kiter tu bukan tau or tak nak amik tau pun aper kiter buat lepas putus...so kurang adil kiter hukum diri sendiri dengan benda2 camtu....kalau tak solat pun....tidor jer..:P...bak kata seorang otai yang saya kenal....yang pergi..pergilah...satu hari mesti ada yang menanti kiter...anggap jer benda tu satu pengalaman yang kurang enak yang dapat kiter pelajari...yang penting kiter buka ruang dalam diri kiter sendiri utk buat apa yang kiter mahukan...

saya sendiri pernah alami n biler saya pikir kata2 otai ni...saya raser hidup saya lebih beerti...best gilerrrr!!!

p/s: ajun kenal otai ni...heheheh

CikAjune said...

hakahaka.
gile la up kan "otai"
hohoho.
ehem..ehem..
nak ngrat sape?
anak die ke or anak sedara die??hehehheeh.

Anonymous said...

hahahh...mengorat?....nak jugak....tapi biar habis khusus yg otai dulu..kikikikiki