Monday, June 8, 2009

8 BIG mistake

Aku tak tahu berapa banyak kali kesilapan yang aku dah pernah buat dalam hidup. Tapi aku rasa ada 8 kesalahan besar yang pernah aku buat.

1. Aku pernah ponteng sekolah. Kantoi masa nak lari, beg sekolah tertinggal. Hehe. Petang tu takut nak balik rumah. Sampai je rumah kena leteran pedas. Lepas tu, aku taubat tak ponteng lagi! Menyusahkan parent je aku rasa.

2. Aku pernah terjun bangunan sekolah dari tingkat 2. Semua pagar kat sekolah tu berkunci. Aku cakap kat kawan aku leh terjun sebab tak tinggi. Lagipun bawah tu rumput. Confirm selamat! Lepas terjun, resultnya kaki aku bengkak. Tangan aku pun sama. Along urut sampai aku menangis tak keluar suara. Sakit! Disebabkan aku terjun, pertandingan netball yang aku masuk, aku dapat nombor 3. Sebab aku lari pun dah terhincut-hincut.

3. Aku terjatuhkan handphone kawan aku. Aku kena ganti. RM200! Melalak gak lah masa tu. Sampai angah bagi duit kat aku. Shasha pun sanggup pinjamkan duit kat aku. Kesilapan besarnya sebab masa tu aku nye diploma showcase acting. Stress yang amat!

4. Aku gaduh dengan kawan aku. Aku tak boleh terima dia tak nak kawan dengan aku lagi sebab teman lelaki dia. Frust sangat aku masa tu. Sebab bukan sekali aku terkena macam ni dengan dia. Tapi berulang-ulang kali. Tapi, bila tak berkawan dengan dia lagi, aku rasa lain. Aku rasa aku hilang kawan yang aku sayang.

5. Aku suka kat sorang laki ni. Tapi aku tak bagitahu kat dia yang aku suka dia. Macam loser pulakkan? Haha. Aku tak kisah pun kalau dia suka kat aku atau tak. Yang penting aku bagitahu kat dia. At least, aku berani begitahu kat dia kan?

6. Aku tak berani nak nasihat orang-orang yang aku sayang walaupun ada diantara diorang yang dah banyak berubah. Sampai sekarang aku masih tak berani. Adakah aku terlalu menjaga hati atau aku tak nak ada hati yang akan terluka kalau-kalau aku cakap?

7. Aku pernah hilang handphone. Aku menangis macam orang gila masa tu. Macam lah tak boleh ambil balikan nombor tu. Mungkin sebab aku yang terlalu careless buatkan aku jadi marah dengan diri aku sendiri.

8. Aku buat parent aku risau pasal aku. Ini adalah kesilapan paling besar yang sangat aku rasa kalau-kalau aku ada buat silap dengan parent aku. Sebab aku sangat susah nak cakap sorry kalau aku ada buat salah.(melainkan Hari Raya) Kadang-kadang, kalau aku buat salah, 24jam aku terfikir-fikir pasal salah aku tu. Tapi abah selalu kata, learn from your mistakes and don’t u ever do it again!

Kadang-kadang, kesilapan yang besar boleh buat kita jadi lebih aberhati-hati dengan sesetengah situasi.

Every great mistake has a halfway moment, a split second when it can be recalled and perhaps remedied.
-Buck, Pearl ne¤ e Sydenstricker

3 comments:

Anonymous said...

takpe...
sume tu buat kite ketawa sendiri bila kenang2 balik nnt :)

CikAjune said...

coffe: betul.walaupun tak indah,die akan jadi indah kan.hehe

daddy cool said...

semua ini ada hikmahnya...dan ia akan membuat kita dewasa selalu...

belajar dari kesilapan..

"once bitten twice shy...
trice bitten never try"

all the best to u...