Tuesday, June 9, 2009

Old-friend Conversation

Kopitiam
4.50 pm
Jumpa kawan lama.

Aku : U apa khabar?

Dia : Great! Macam dulu juga la...

Aku : Kenapa u makin kurus? Banyak masalah?

Dia: Memang i kurus dari dulu kot.

Aku : Tak la. Ini makin kurus dari i. U tipu i kan? U tak happy?

Dia : (Senyap)

Aku : Sometimes u kena berdepan dengan realiti sebab Tuhan tu sayang kan u. Dia nak u jadi more stronger dalam hidup!

Dia: I just rindu i yang dulu. Kadang-kadang i tengok gambar lama-lama, i senyum sorang-sorang. Tak sangka itu i! I nampak happy sangat. I rindu semua tu...

Aku : Kenapa? Sekarang u tak boleh jadi happy macam dulu ke?

Dia : I cuba... but tak macam dulu lagi. Everybody changed! Environment pun dah berubah juga babe...

Aku : Study macam mana? Efek u tak?

Dia: Selalunya tak efek. Kalau ada problem, i malas nak fikir. I buat je kerja i.I dah mula rasa penat. Dah banyak sangat yang Tuhan uji i. Sampaikan i dah tak tahu nak buat apa lagi u. Semuanya dah jadi. Kita tak boleh nak ubah lagi. I just boleh go with the flow je.

Aku : (Diam)

Dia: U ada apa-apa advise tak yang boleh buatkan i jadi orang yang strong sikit?

Aku: Herm.. I bukan nya hebat sangat kalau nak advise orang. Sebab i pun tak boleh nak lari dari masalah-masalah macam ni. Tapi, u jangan la cuba buat benda-benda yang negatif. If u feel stress, u kena cari somebody yang boleh dengar masalah u. Jangan simpan dalam hati. Itu tak baik.

Dia : I sayang diorang semua u. (Pegang tangan aku. Kuat.)

Aku : I tahu. Kalau u tak sayang, u tak jadi macam ni kan? Sebab u banyak fikir sangat. U fikir untuk kebaikan semua. I tahu macam mana rasanya kalau i kat tempat u. U cuba untuk buat semua orang happy walaupun u tak happy. I tahu macamana rasa sakit tu.

Dia: (Masih pegang tangan aku. Airmata mula mengalir.)

Aku: (Datang dekat pada dia. Peluk.)

Dia: Thanks babe. I rasa lega bila i dapat cerita dekat u. (Masih menangis)

Aku: No problem. U kena bersyukur sebab Tuhan nak u jadi Kuat! (Tak berkata-kata lagi. Airmata turut mengalir.)

1; aku boleh jadi kaunselor
2; aku tak suka tgk kawan aku sedih
3; ye! aku mengaku! aku memang senang menangis!

4 comments:

Aidi Rahimi Ibrahim said...

XOXOXOXO? huh..;-)

Unknown said...

Betul ke masalah akan membuatkan kita murung???
Ntah la,tapi bagi yo,sebesar mana pun mslh yg datang,yO tetap happy je...bukan lari dari mslh,tapi xnak org risau pasal kita(mcm la ada org nak risaukan aku)...

fazleena said...

belajar psikologi dgn kakak ke?

CikAjune said...

en aidi: hihi

sarjan: sumtimes masalah boleh buat kita murung.tp mcm mana cara kita nak handle tu kene betul.

fazleena: ade lah sket.hehe